CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

welcome!!

Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka." Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi

:)

ungunya cinta...merahnya lavenda...

sayang...sayang...aduh...sayang....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Friday, December 25, 2009

sekadar nasihat untuk diri

tiada bekal yg lebih utama drpd takwa.tiada sesuatu yg lebih baik drpad diam. tiada musuh yg lebih berbahaya drpd kebodohan.tiada penyakit yg lebih parah drpd berbohong....~al-imam ja`far ash-shodiq~



mari lah kita hayati kata2 terakhir Abu bakar as siddiq r.a.....'berat timbangan mereka yang mempunyai timbangan yang berat kerana menegakkan KEBENARAN sedangkan menengakkan kebenaran itu amat berat bagi mereka.....sesungguhnya ringan timbangan bagi mereka yang ringan timbangannya disebabkan KEMAKSIATAN sedangkan mengerjakan maksiat itu amat ringan bagi mereka melakukannya...'




Berdakwah lah Dgn Hikmah dan Pelajaran Yang Baik, Jika Diajak Berdebat, Maka Bantahlah Dengan Wajah Berseri, Lemah Lembut Dan Bahasa Yang Sopan

Allah berfirman: "Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk" (An-Nahl 16:125)

Ibnu Jarir berkata tentang "hikmah" iaitu Al-Quran dan hadis yg Allah swt turunkan kepadanya". "Dan pelajaran yg baik", termasuk peringatan, teguran dan kejadian2 yg telah dialami oleh manusia (Ath-Thabari (XVII/321)

Rasulullah saw bersabda: "Tidaklah kelembutan terdapat pada sesuatu, melainkan akan membuatnya lebih bagus dan tidaklah kelembutan tercabut darinya, melainkan akan membuatnya buruk" (HR Muslim)


Jgnlah Meremehkan Dan Merendahkan Org Lain, Krn Ia Tanda Kesombongan dan Boleh Jadi Yg Direndahkan Itu Lbh Baik Dan Lbh Tinggi Kedudukannya Disisi Allah swt

Allah melarang kita menghina org lain yakni dgn meremehkan mrk.Perbuatan trsebut diharamkan,sebab barangkali org yg dihina trsebut memiliki kedudukan yg lbh tinggi dihdpn Allah & lbh dicintai Allah dari org yg mnghinanya.

Allah brfirman:"Hai org2 yg beriman, jgnlah sekumpulan org laki2 merendahkan kumpulan yg lain,blh jadi yg ditertawakan itu lbh baik dari mrk.Dan jgn pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, blh jadi yg direndahkan itu lbh baik”(Hujuraat 49:11)

Nabi saw brsbda: "Tdk masuk syurga org yg ada dlm hatinya seberat biji sawi dari kesombongan.Maka seorg lelaki brtanya:Ssgghnya sseorg menyukai pakaiannya yg bagus dan seliparnya yg elok.Nabi menjawab:Ssgghnya Allah Maha Indah & menyukai keindahan, sombong itu menolak kebenaran & meremehkan manusia."(HR Muslim)


Bertaubatlah Dari Maksiat dan Syirik Yang Dilakukan,Dan Jgn Sekali-Kali Berputus Asa Dari Rahmat Allah swt Kerana Allah Mengampuni Dosa HambaNya

Allah Berfirman:Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang" (Az-Zumar 39:53)

Nabi saw bersabda: ”Allah membentangkan tangan di malam hari untuk menerima taubat orang yang berbuat dosa di siang hari, dan Dia membentangkan tangan di siang hari untuk menerima taubat orang yang berdosa di malam hari” (HR Muslim dan Ahmad)

Rasulullah saw. bersabda: "Hai, manusia! Taubatlah kamu semua kepada Allah. Sesungguhnya aku taubat kepada-Nya seratus kali setiap hari." (Riwayat Muslim)
Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

0 comments: