CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

welcome!!

Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka." Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi

:)

ungunya cinta...merahnya lavenda...

sayang...sayang...aduh...sayang....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Monday, December 13, 2010

komunikasi harimau....bijak

Harimau Berkomunikasi Dengan Bunyi Senyap
at 12/13/2010 06:39:00 PM

Harimau sedang mengaum

Comel kan harimau ni? hehe OK hari ni nak berkongsi dengan semua pembaca tentang keistimewaan harimau yang tidak kita semua tahu.

Bunyi ngauman harimau yang kuat dan garang pula adalah bertujuan untuk menggerunkan musuh serta mangsanya. Selain bunyi tersebut, binatang itu juga mempunyai keistimewaan mengeluarkan bunyi yang sangat senyap yang tidak dapat dikesan oleh telinga manusia.

Bunyi berfrekuensi rendah ini berfungsi memberi amaran mengenai kehadiran di sempadan kawasannya. Selain itu, ia turut digunakan untuk berkomunikasi , memikat dan merupakan bahasa teguran sesama mereka. Kajian penyelidik mendapati, bunyi berfrekuensi rendah sebenarnya adalah lebih baik berbanding berfrekuensi tinggi kerana jarak liputannya tidak terjejas oleh masalah cuaca seperti kelembapan.

Ia juga tidak akan terganggu disebabkan muka bumi tanah yang menjadi faktor penting dalam komunikasi untuk harimau yang tinggal di dalam hutan. Apa yang unik, bunyi itu dikatakan boleh mencapai jarak sehingga lapan kilometer!

p/s: Subhanallah Maha Suci Allah yang menjadikan kita setiap ciptaannya ada keistimewaan yang boleh kita hayati yang mana boleh meningkatkan keimanan kita kepada Allah swt. Di dalam al-Quran, Allah menyuruh kita melihat dan memerhati tentang diri kita, ( wa fi anfusikum afala tubsirun..) bermaksud “ dan di dalam diri kamu apakah kamu tidak memerhatikannya? Allah menyuruh kita berfikir walaupun dengan hanya melihat kepada diri sendiri, kerana di sana terbukti kehebatan-Nya sebagai pencipta Yang Maha Bijaksana.

0 comments: