CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

welcome!!

Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka." Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi

:)

ungunya cinta...merahnya lavenda...

sayang...sayang...aduh...sayang....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Thursday, May 13, 2010

Aiskrim dengan hanya satu bahan!

Unbelievable? Mustahil? Tutorial ini adalah resipi ringkas untuk membuat aiskrim yang sedap, hanya dengan satu bahan!

Aiskrim ini memang sangat menjadi - kaya dengan rasa, berkrim dan lembut! Malah, lebih baik kerana ianya tanpa lemak, tanpa susu (sesuai untuk orang yang milk intolerance), tanpa gula, tanpa sebarang perisa buatan! Ianya sangat baik untuk kesihatan!

Dan yang paling best, ia hanya perlukan satu bahan sahaja untuk membuatnya. Cuba teka apa bahan tersebut (tanpa tengok list di bawah, hehe).

Sesetengah anda mungkin skeptik dan membangkang - "aiskrim hape mcm ni!" Namun saya mencabar anda untuk mencuba resepi ini! Anda akan dapati ia akan menjadi EXACTLY seperti aiskrim biasa!

BAHAN

  1. Pisang!
Saya mendapati pisang yang telah masak malah berwarna keperangan kulitnya adalah yang terbaik. Langkah pertama, kita perlu bekukan pisang ini terlebih dahulu. Kupas pisang ini seperti biasa, masukkan ke dalam sebuah paket atau bekas, dan letakkan di dalam peti sejuk freezer sehingga ia benar2 beku dan keras.

pisang beku

(Gambar: Kiri - Pisang yang digunakan. Kanan - Pisang yang telah dibekukan)

Seterusnya, langkah kedua adalah dengan blender pisang yang telah beku ini. Firstly pastikan anda menggunakan blender berkuasa tinggi, yang mempunyai capability untuk "ice crush". Jika tidak, maka kemungkinan blender anda menjadi rosak atau mata blender anda menjadi tumpul!

Jangan panik! Potong pisang2 beku anda kepada beberapa ketulan kecil terlebih dahulu. Masukkan sedikit demi sedikit ke dalam blender, ketika anda sedang memblender. Teruskan sehingga pisang2 tersebut hancur menjadi ketulan2 kecil dan cair, namun jangan berhenti terlebih dahulu! Teruskan memblender untuk 3-4 minit lagi, dan anda akan mendapati pisang2 anda magically berubah menjadi pekat, berkrim, berkilat!

aiskrim pisang blend

Akhirnya, siap! Anda boleh cuba menambahkan madu, cokelat cair, maple syrup, peanut butter, perasa atau apa2 sahaja untuk menambahkan rasanya. Hias juga dengan ceri, serbuk cokelat dan lain2. Aiskrim pisang anda telah sedia untuk dimakan!

aiskrim pisang

Ps: Anda boleh mencuba menggunakan buah-buahan lain pula (mangga, strawberry, rambutan? durian?). Mana tahu jadi aiskrim juga! Selamat mencuba!

Pesan Editor : Saya masih belum berpeluang nak cuba, so kalau ade member2 yang dah try boleh post di komen hasil @ gambarnya!

(ais boleh diblander dgn buah freash...if takut buah jadi tak elok bila dimasukkan didalam freezer)

0 comments: