CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

welcome!!

Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka." Petikan Daripada Kitab Fikhul Jihad Karangan Prof.Dr.Sheikh Yusuf Al-Qaradhawi

:)

ungunya cinta...merahnya lavenda...

sayang...sayang...aduh...sayang....


Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com


Wednesday, March 31, 2010

rindu padamu

yasin rindu padamu



Apa kaitan kedua-dua kanser ini??

JADI!!

Apa kaitan kedua-dua kanser ini??


Jawapannya ialah Dioksin!



Apa itu dioksin?

Dioksin adalah bahan kimia bertoksid yang amat kuat kesannya. Ia 130 kali ganda lebih bertoksid daripada Cyanide dan 900 kali ganda lebih berbahaya berbanding Arsenic. Ia bergelar "Bahan Bertoksid Paling Kuat" pada masa kini. Pusat Penyelidikan Kanser Antarabangsa mengelaskan Dioksin sebagai Karsinogen (bahan penyebab kanser). Banyak kajian perubatan membuktikan bahawa kandungan Dioksin pada tahap rendah masih berupaya mencetuskan risiko tinggi Kanser Payu Dara, Kanser Usus, Endometriosis, Kanser Ovari, keguguran, dan pelbagai masalah puan yang lain.




Kaitan Dioksin Dengan Wanita


Kertas buangan, agen peluntur yang berkarsinogen, agen fluorsen dan sebagainya adalah bahan mentah yang digunakan untuk memproses tuala wanita pakai buang yang terdapat secara meluas di pasaran. Kertas buangan seperti kertas kitaran semula, kertas tebal, kotak, pulpa ayu yang terdedah dengan bakteria dan kuman berbahaya akan menjalani proses penyingkiran dan pelunturan klorin untuk menjadikannya ia lembut, putih dan bebas penyakit. Tetapi proses ini juga menyebabkan terhasilnya Dioksin yang menyerap dan kekal dalam bahan mentah yang telah diproses. Setelah segala proses selesai maka terhasillah produk tuala wanita, pantiliner, dan tampon dengan pelbagai jenama yang mengandungi Dioksin.






Bagaimana Dioksin Merebak?


darah haid yang mengalir keluar akan memasuki tuala wanita melalui permukaan jaringan atau kain bukan kapas.jika permukaan wanita tersebut berlubang ,maka gas toksik yang dibebaskan akan terus berhubung dengan kulit dan menyebabkan jangkitan.

dan jika permukaan tuala wanita ditukarkan mengunakan kain kapas ,ia akan menyerap segala gas toksik .ia akan mengelakan drp masalah alahan,gatal atau ruam.darah haid mengalir dari uterus dan diserap oleh tuala wanita .sejenis gas bertoksik yg dinamakan dioksin akan terbebas melalui proses pemeluapan.dioksin akan diserap ke dalam rahim melalui saluran uterus dan akhirnya samapi di ovari melalui tiup filopian. Ia bebeza sama sekali dengan bio sanitary pads yang mana mempunyai formulasi khas herba semulajadi bagi membantu mengurangkan masaalah sakit puan


Kanser Serviks (Pangkal Rahim)

Kanser Serviks (Pangkal Rahim)



Kanser Serviks (Pangkal Rahim) adalah diantara barah kerap terjadi terhadap wanita yang menyerang organ reproduksi. Ia terjadi apabila sel yang normal pada serviks (pangkal rahim) bertukar menjadi sel barah.

Bagaimana Kanser Serviks Terjadi?

Ia disebabkan oleh virus human papilloma yang berjangkit melalui hubungan seks. Apabila wanita terdedah kepada HPV, sistem imun badan selalu dapat menangkis serangan virus ini dari menjangkiti wanita tetapi, bagi sebahagian kecil wanita, virus berpeluang hidup bertahun-tahun sehingga ia menukar sel yang terdapat pada permukaan serviks kepada sel kanser. Separuh dari kanser ini terjadi pada mereka yang berusia 35-55 tahun.

Faktor-faktor
• Mempunyai pasangan berbilang
• Aktiviti Seks bermula sebelum usia 18
• Mengalami jangkitan kuman seperti syphilis, gonorhoea, chalmydia atau HIV
• Kurang daya tahan imun
• Merokok

Tanda-tanda

Anda mungkin tidak mengalami sebarang tanda terutama pada peringkat awal. Apabila menjadi semakin serius, anda mungkin akan mengalami:

* Pendarahan semasa bersama
* Pendarahan ditengah bulan
* Pendarahan selepas menopos
* Keluar lendir berdarah dan berbau busuk dari faraj
* Sakit semasa seks

Cara Mencegah
Anda boleh mengurangkan risiko untuk mendapat kanser pangkal rahim dengan mencegah jangkitan kuman HPV. HPV merebak melalui hubungan seks, jadi pengunaan kondom boleh mengurangkan risiko HPV.

Selain dari itu, anda juga boleh mengurangkan jangkitan HPV dengan:

* Berhubungan seks dengan 1 pasangan sahaja
* Elakkan hubungan seks pada usia muda
* Tidak merokok
* Mendapat imunisasi terhadap jangkitan HPV
* Suntikan Vaksin

KANSER PAYUDARA ADALAH PEMBUNUH NOMBOR SATU DI MALAYSIA

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdullilah pada hari ini saya telah dapatkan sebanyak-banyak maklumat tentang "BAHAYA KANSER PYUDARA DAN KANSER SERVIKS" dan mungkin akan ada penambahan maklumat di bawah jika saya mendapat maklumat yang baru.

TAHUKAH ANDA???

KANSER PAYUDARA ADALAH PEMBUNUH NOMBOR SATU DI MALAYSIA

KANSER SERVIKS (PANGKAL RAHIM) ADALAH PEMBUNUH NOMBOR DUA DI MALAYSIA!


Izinkan saya menutur kata, mula berbicara tentang
"BAHAYA KANSER PAYUDARA DAN KANSER SERVIKS (PANGKAL RAHIM)"


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kanser Payudara

Kanser payudara merupakan sejenis penyakit di mana terdapatnya sel-sel kanser (malignan)
dalam tisu-tisu payudara.


Ada dua bentuk:

1. Invasif - sel-sel kanser hanya tertumpu di kawasan asalnya.
2. Tidak Invasif - sel-sel kanser tersebut telah merebak ke tisu-tisu di sekeliling payudara.

Barah payudara adalah merupakan ketumbuhan malignan (tumor jenis barah)yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dari bahagian payudara. Ianya berkembang melalui proses pembahagian yang melebihi kadar keperluan organ serta seterusnya menyerang organ serta tisu-tisu yang berhampiran.

Sel-sel barah ini juga mampu untuk membebaskan dirinya daripada ketumbuhan asal sekaligus memasuki saluran darah serta sistem perlimpahan (Lymphatic system). Inilah juga cara serta kaedah penyakit barah payudara menyerang bahagian-bahagian organ lain para penghidapnya. Proses penjangkitan ini juga dikenali sebagai metastasis.

Cara Merebak

•Kanser tumbuh dan membesar begitu cepat dan menyerang kawasan setempat. Ia juga
akan menyerang kulit dan dinding otot dada.

• Kanser payu dara merebak ke bahagian limfa melalui
saluran darah dan tersebar ke seluruh badan terutamanya ke bahagian tulang (tulang belakang, tulang pinggang,
tengkorak dan tulang dada), hati, paru-paru, kelenjar adrenal dan ovari.

• Diianggarkan jika kanser payu dara berukuran 1.6 sm, ia mungkin telah berada dalam payu dara selama sekurang-kurangnya 2 tahun. Pada waktu ini, sel kanser mungkin telah masuk ke dalam saluran darah ataupun sistem limfatik dan seterusnya merebak ke seluruh badan.

• Oleh itu, walaupun ketumbuhan kanser payu dara dirasakan tertumpu pada payu dara sahaja, tetapi dianggarkan lebih 35% darinya mungkin telahpun merebak atau mengalami metastasis.

Faktor - faktor


Risiko Tinggi
• 30 tahun ke atas
• Wanita yang mempunyai ibu atau anak perempuan atau kakak atau adik yang menghidap penyakit ini mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat kanser payudara.
• Pernah menghidapi penyakit payudara benigna proliferatif.
• Wanita yang berasal dari Amerika Utara atau Eropah Utara.

Risiko Sederhana

• Perempuan yang datang haid lebih awal dan lewat putus haid memiliki risiko yang lebih tinggi untuk mendapat penyakit ini. Telah terbukti bahawa wanita yang telah melalui masa haid lebih dari 40 tahun mempunyai 2 kali ganda risikonya untuk mendapat kanser.
• Wanita yang tidak memiliki anak atau melahirkan anak pertamanya pada usia yang lanjut disebabkan oleh pendedahan kepada estrogen yang berlebihan.
•Wanita yang pernah mengambil estrogen dalam bentuk pil
perancang keluarga ataupun terapi penggantian estrogen kerana terdedah kepada aras estrogen yang tinggi.
•Pengambilan alkohol.

Tanda-tanda


•Ketulan dalam payu dara. Tanda ini adalah yang paling lazim didapati di kalangan wanita berpenyakit barah payu dara. Ketulan itu tidak menimbulkan kesakitan dan biasanya disedari secara tidak sengaja seperti semasa mandi ataupun semasa pemeriksaan sendiri payu dara.

Lazimnya ketulan terdapat pada bahagian atas dan luar payu dara (upper outer quadrant). Barah juga berlaku pada bahagian tengah, atau atas dan dalam payu dara tetapi pada kadar yang rendah.

•Terdapat ketulan kelenjar yang membesar di bahagian ketiak

•Terdapat cairan seperti darah atau nanah yang keluar daripada puting payu dara.

•Terdapat perubahan pada kulit payu dara. Perubahan yang perlu diperhatikan ialah kulit menyerupai kulit limau oren (peau d'orange) yang berlubang kecil. Keadaan ini menandakan bahawa barah telah merebak dan berkemungkinan besar saluran limfa telah tersumbat olehnya. Perubahan bentuk payu dara juga boleh menandakan terdapat barah padanya.

Fakta Kanser Payudara

•1:5 wanita di Malaysia berisiko Kanser Payudara
•45,000 wanita di Malaysia menghidap Kanser Payudara
•Kanser Payudara terjadi tidak semestinya diakibatkan oleh keturunan di mana 85% penghidap Kanser Payudara tidak mempunyai rekod Kanser Payudara di kalangan ahli keluarganya!
•Kebiasaannya Kanser Payudara lebih kerap dalam kalangan wanita China diikuti India dan Melayu



__________________

Kanser Pangkal Rahim

Kanser Pangkal Rahim

Apa dia pangkal rahim?

Pangkal rahim adalah bahagian sempit yang terletak di bawah rahim. Rahim pula bertindak sebagai ruang tumbesaran janin. Pangkal rahim adalah bahagian yang menyambungkan rahim dengan faraj dan ianya membentuk saluran kelahiran.

Apakah jenis kanser pangkal rahim?

Keabnormalan sel pangkal rahim

  • Atypia - merujuk kepada sedikit perubahan pada sel. Boleh dikesan melalui ujian pap smear. Perubahan pada sel ini mungkin menjadi bertambah teruk atau pulih seperti biasa. Jika keputusan ujian pap smear menunjukkan perubahan atipikal, wanita itu akan dinasihatkan supaya mengulangi ujian "pap smear" dalam masa enam bulan lagi untuk melihat samada perubahan sel atipikal tiada.

  • Dysplasia - sejenis perubahan luar biasa dalam sel di pangkal rahim. Juga dikenali sebagai Cervical Intraepithelial Neoplasia (CIN) dan Squamous Intraepithelial Lesion (SIL).

Terdapat dua jenis utama barah pangkal rahim iaitu

  1. Squmous cell carcinoma
  2. Squamous cell carcinoma adalah barah pangkal rahim sering berlaku. Ianya bermula dari dalam sel skuamus atau kulit seperti sel di pangkal rahim.

  3. Adenocarcinoma.
  4. Adenocarcinoma adalah jenis barah pangkal rahim yang jarang berlaku; ia bermula dari dalam sel glandular. Selain itu, barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada microinvasive atau invasive.

Apa faktor risiko kanser pangkal rahim?

Risiko kebarangkalian seseorang wanita menghidapi barah pangkal rahim boleh dibahagikan kepada risiko yang boleh dikawal seperti merokok dan faktor risiko tidak boleh dikawal seperti umur dan sejarah keluarga. Faktor-faktor berikut boleh meningkatkan risiko wanita mendapat barah pangkal rahim:

  • Jangkitan Human Papilloma Virus (HPV) - faktor risiko utama mendapat barah pangkal rahim ialah jangkitan HPV. HPV dibawa dari individu ke individu yang lain melalui hubungan seks. Faktor yang meningkatkan risiko tercemar dengan HPV adalah aktif dalam aktiviti seksual pada usia yang muda, mempunyai ramai pasangan seks (atau hubungan seksual dengan lelaki yang mempunyai ramai pasangan seks) dan / atau hubungan seksual dengan lelaki yang ada ketuat di penis.

  • Jangkitan Human Immunodeficiciency Virus (HIV) -wanita yang dijangkiti dengan HIV berisiko untuk mendapat barah pangkal rahim.

  • Herpes - wanita yang mendapat jangkitan virus herpes pada bahagian kemaluan berisiko tinggi mendapat barah pangkal rahim

  • Ubatan - anak perempuan kepada ibu yang mengambil ubat Diethylstilboestrol (DES) semasa hamil untuk mengelakkan keguguran kandungan berisiko mendapat barah pangkal rahim

  • Merokok - meningkatkan risiko barah pangkal rahim sebanyak empat kali ganda.

Apakah gejala kanser pangkal rahim?

Kebanyakan wanita tidak mempunyai sebarang tanda atau gejala pada peringkat awal barah pangkal rahim. Gejala barah selalunya tidak dirasai oleh pesakit sehinggalah barah telah merebak ke tisu dan organ lain.

Berikut kemungkinan tanda atau gejala cervical dysplasia atau barah:

  • Tompokan darah atau sedikit pendarahan antara tempoh kering haid atau selepas haid

  • Pendarahan haid berpanjangan dan banyak daripada biasa.

  • Pendarahan selepas putus haid

  • Sakit semasa hubungan seksual

  • Penambahan lelehan dari faraj

Jika anda mengalami gejala ini, sila berjumpa doktor dengan segera.

Bagaimana anda diagnosakan kanser pangkal rahim?

  1. Ujian pap
  2. Dilakukan untuk mengesan perubahan sel yang luar biasa dalam pangkal rahim sebelum barah terbentuk. Contoh sel dari permukaan pangkal rahim dihantar untuk analisa patologi di bawah mikroskop. Keputusan selalunya boleh diperolehi dalam masa seminggu selepas ujian. Doktor akan memasukkan sejenis alat iaitu spekulum ke dalam faraj di mana ia membuka ruang faraj bagi membolehkan pangkal rahim dilihat. Doktor akan menggunakan alat seperti spatula untuk mengambil sel dari pangkal rahim. Wanita disarankan menjalani ujian pap sekali setiap dua tahun.

  3. Colposcopy
  4. Doktor mungkin melakukan prosedur colposcopy untuk memeriksa kawasan pangkal rahim yang luar biasa. Alat khas yang dipanggil colposcopy (alat membesarkan imej sel pangkal rahim dan faraj, sama seperti mikroskop) digunakan. Ia memberikan cahaya serta pembesaran imej tisu faraj dan pangkal rahim. Colposcopy adalah selamat digunakan pada wanita yang hamil. Walau bagaimanapun pesakit perlu memberitahu doktor jika dia berkemungkinan hamil kerana pesakit ini mungkin memerlukan rawatan yang berlainan.

  5. Biopsi
  6. Biopsi ialah pengambilan sedikit tisu untuk pemeriksaan di bawah mikroskop. Hanya dengan cara diagnosa dapat dibuat dengan tepat. Semasa prosedur, doktor mengambil sedikit sampel tisu dan dihantar ke makmal untuk analisa.

  7. Cystoscopy dan proctosigmoidoscopy.
  8. Pesakit diberi ubat pelali/ bius sebelum prosedur dilakukan. Pemeriksaan ini dilakukan untuk mengesan samada barah telah merebak ke organ lain dalam abdomen.

  9. Imbasan Computed Tomography (CT atau CAT).
  10. Imbasan CT membentuk gambar tiga dimensi dalam badan dengan menggunakan sinar-X

  11. Magnetic Resonance Imaging
  12. Ujian ini sama dengan imbasan CT tetapi ia menggunakan kuasa magnet bukannya sinar-X untuk membentuk imej bersiri yang jelas dan lengkap


Apakah rawatan untuk kanser pangkal rahim?

Rawatan untuk dysplasia.

Jika pangkal rahim wanita disahkan menghidapi dysplasia, wanita tersebut mungkin perlu rawatan untuk pembuangan sel yang tidak normal dari pangkal rahim. Dalam kes yang ringan, hanya ujian pap berkala diperlukan. Manakala dalam kes yang teruk, sel yang tidak normal mungkin dibuang menggunakan kaedah cryosurgery (pembekuan), cauterization (pembakaran) atau laser.

Rawatan untuk barah pangkal rahim.

Rawatan barah pangkal rahim bergantung kepada saiz dan lokasi ketumbuhan, tahap rebakan barah dan tahap kesihatan wanita tersebut. Rawatan utama untuk barah adalah pembedahan, terapi radiasi dan kemoterapi.

  1. Pembedahan
  2. Dalam pembedahan, doktor membuang barah tisu. Untuk barah pangkal rahim yang tidak merebak melepasi pangkal rahim, prosedur ini kerap digunakan:

    • Conization menggunakan teknik yang serupa seperti cone biopsy untuk membuang tisu yang luar biasa. Ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim
    • LEEP menggunakan elektrik melalui cangkuk dawai yang halus. Tisu dibuang menggunakan cangkuk, ia boleh digunakan untuk membuang microinvasive barah pangkal rahim.
    • Hysterectomy - pembedahan untuk membuang rahim dan pangkal rahim. Hysterectomy boleh jadi simple hysterectomy, di mana pembuangan rahim dan pangkal rahim atau radical hysterectomy yang mana pembedahan melibatkan pembuangan rahim, pangkal rahim, bahagian atas faraj dan tisu di sekeliling pangkal rahim. Radical hysterectomy turut termasuk pembuangan kelenjar di pelvis. Jika perlu, bilateral salpingo-oophorectomy (pembuangan kedua-dua salor falopian dan kedua-dua ovari) dilakukan pada masa yang sama.

  3. Radioterapi
  4. Menggunakan radiasi untuk memusnahkan sel barah. Radioterapi mungkin disarankan sekiranya pesakit tidak sesuai untuk pembedahan. Ia mungkin juga untuk ketumbuhan yang telah merebak ke dalam tisu sekeliling pangkal rahim yang menyukarkannya untuk dibedah. Radioterapi mungkin juga digunakan selepas pembedahan atau digabung dengan kemoterapi. Kesan sampingan daripada terapi radiasi bergantung kepada dos dan bahagian badan yang dirawat. Kesan sampingan yang kerap terjadi termasuk letih dan lesu, reaksi pada kulit (kering atau kemerahan pada kawasan rawatan radiasi), hilang selera makan, loya, muntah, ketidakselesaan semasa buang air kecil dan cirit birit. Antara kesan sampingan radiasi terapi dalaman (internal radiation therapy) adalah termasuk sakit perut dan usus tersumbat. Kebanyakan kesan sampingan akan hilang selepas rawatan tamat.

  5. Kimoterapi
  6. Rawatan barah menggunakan ubat anti-barah. Tujuannya adalah untuk membunuh sel barah dengan menghalang sel barah daripada bertambah.

    Kesan sampingan yang kerap berlaku loya dan muntah, hilang selera makan, cirit birit, letih lesu, bilangan sel darah rendah, perdarahan atau lebam selepas luka kecil atau cedera, kebas dan rasa mencucuk-cucuk di tangan atau kaki, sakit kepala, rambut gugur dan kehitaman pada kulit dan kuku. Kesan sampingan selalunya hilang selepas rawatan lengkap.

  7. Rawatan paliatif
  8. Rawatan mengurangkan sakit dan gejala penyakit yang lain. Penjagaan paliatif boleh diperolehi oleh semua pesakit barah yang mengalami kesakitan dan tekanan tanpa mengira tahap rawatan. Ia amat penting bagi penghidap barah di peringkat akhir yang mengharapkan kehidupan yang selesa tanpa kesakitan dan tekanan.

Semakan Akhir : 22 April 2008

Barah pangkal rahim

Barah pangkal rahim

Barah pangkal rahim atau juga dikenali sebagai Kanser Servik merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di Malaysia. Barah pangkal rahim juga merupakan barah paling biasa dikalangan wanita usia biak ( reproductive age ).

Salah satu faktor risiko penyakit barah pangkal rahim adalah kehadiran antibodi kepada human papillomavirus (kumpulan virus yang sama yang menyebabkan ketuat kelamin ( genital wart ). Ketuat ini pada wanita berpotensi berubah menjadi barah, terutamanya barah pangkal rahim. Ketuat kelamin tidak menunjukkan tanda-tanya yang ketara, oleh itu ujian pap smear digalakkan untuk dilakukan secara berkala terutamanya bagi mereka yang menjangkau usia 40an.

Bagi wanita mengandung, rawatan perlu dilakukan dengan segera bagi mengelakkan ketuat kelamin berjangkit kepada bayi yang akan lahir secara normal.

Walaupun tidak merbahaya, virus ini dipercayai menyebabkan perubahan kepada sel di pangkal rahim ( cervix ), menyebabkan perkembangan barah. Jenis strain HPV dikaitkan dengan barah pangkal rahim (strain 16, 18 dan 31), bukanlah jenis yang menyebabkan ketuat kelamin.

Disebabkan oleh itu, wanita yang kerap bertukar-tukar pasangan berdepan risiko lebih tinggi mendapat kanser serviks yang disebabkan jangkitan virus Human Papilloma (HPV) yang hanya tersebar melalui hubungan seks. Selain itu, kanser serviks boleh disebabkan hubungan seks pada usia terlalu muda dan tabiat merokok.

Perangkaan Kementerian Kesihatan pada 2001 menunjukkan, kira-kira 26 peratus saja wanita menjalani ujian pap smear, manakala 74 peratus lagi memberi perhatian terhadap pemeriksaan kanser payu dara.

Secara amnya wanita perlu menjalani tiga jenis pemeriksaan iaitu ujian kanser payu dara, ultra sound dan lumuran pap sekurang-kurangnya dua tahun sekali.

Wanita dinasihatkan untuk menjalani ujian lumuran Pap setiap tahun untuk memeriksa sel pra-barah, atau sebarang kelainan. Jika barah pangkal rahim dikesan awal, ia boleh dirawat tanpa mengganggu kesuburan.

Dalam barah pangkal rahim), sel-sel di pangkal rahim tumbuh secara tidak normal. Sel-sel terus membesar dan membentuk satu ketumbuhan atau tumor. Jika tidak dirawat sel-sel barah ini boleh merebak ke bahagian badan yang lain melalui sistem darah atau limfa anda.

Barah pangkal rahim mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang. Sebelum barah pangkal rahim berkembang, perubahan awal berlaku di dalam sel pada permukaan pangkal rahim. Ini disebut peringkat pra-kanser.

Orang terkenal yang mengidap atau meninggal disebabkan barah pangkal rahim:

Soalan-soalan yang bermain di minda wanita:

Apa itu penyakit Barah Pangkal Rahim (Kanser Serviks)

Barah pangkal rahim atau juga dikenali sebagai Kanser Serviks merupakan barah yang kedua paling tinggi kejadiannya di kalangan wanita di Malaysia. Kes barah pangkal rahim semakin meningkat setiap tahun. Jika barah pangkal rahim tidak dikesan dan dirawat awal barah pangkal rahim boleh membawa maut.

Apa Itu Barah Pangkal Rahim (Kanser Serviks)?

Serviks adalah pangkal rahim. Rahim merupakan bahagian badan di mana janin berkembang. Serviks berhadapan dengan saluran yang dipanggil faraj.

Dalam barah pangkal rahim (Kanser Serviks), sel-sel di serviks tumbuh secara tidak normal. Sel-sel terus membesar dan membentuk satu ketumbuhan atau tumor. Jika tidak dirawat sel-sel barah ini bolek merebak ke bahagian badan yang lain melalui sistem darah atau limfa anda.

Barah pangkal rahim (Kanser Serviks) mengambil masa bertahun-tahun untuk berkembang. Sebelum barah pangkal rahim berkembang, perubahan awal berlaku di dalam sel pada permukaan pangkal rahim (serviks). Ini disebut peringkat pra-kanser.

Apa itu ketuat kelamin?

Ketuat kelamin merupakan sejenis penyakit kelamin. Ketuat kelamin merujuk kepada bonjolan daging lembut, lembab dan tidak sakit pada alat kelamin. Ketuat kelamin bewarna merah jambu atau keperangan dan boleh tumbuh di atas kemaluan, bibir faraj, kawasan dubur, dan kadang-kala pada faraj wanita.

Apakah Tanda-Tanda Gejala Barah Pangkal Rahim (Kanser Serviks)?

  • Lelehan faraj yang berair dan berbau busuk.
  • Rasa sakit semasa melakukan perhubungan seks.
  • Perdarahan dan faral antara haid atau selepas perhubungan seks.
  • Sebarang perdarahan dan faraj selepas putus haid.


Apakah Faktor Risiko Barah Pangkal Rahim (Kanser Serviks)?

  • Tabiat seks:

memulakan perhubungan seks pada usia muda atau mempunyai pasangan seks yang ramai (bertukar pasangan).

  • Agen jangkitan:

terdapat bukti yang mengkaitkan barah pangkal rahim (Kanser Serviks) dengan jangkitan virus Human Papilloma.

· Tidak menjaga kebersihan diri.

· Menghisap tembakau.

Apa Yang Boleh Anda Lakukan Untuk Melindungi Diri Anda Dari Barah Pangkal Rahim (Kanser Serviks)?

Oleh kerana wanita yang aktif seks boleh mengidap barah pangkal rahim (Kanser Serviks), adalah penting untuk mengesannya awal-awal lagi.

Ini boleh dilakukan melalui Ujian Pap Smear. Ia merupakan ujian yang mudah dan tidak menyebabkan sebarang kesakitan. Ujian Pap Smear ini boleh mengesan barah pangkal rahim (Kanser Serviks) pada peningkat awal. Rawatan yang mudah pada peringkat ini boleh membawa penyembuhan sepenuhnya.

Apa itu Ujian lumuran Pap?

Ujian lumuran Pap merupakan ujian yang mudah dan tidak menyebabkan sebarang kesakitan. Ujian Pap Smear ini boleh mengesan barah pangkal rahim (Kanser Serviks) pada peningkat awal. Rawatan yang mudah pada peringkat ini boleh membawa penyembuhan sepenuhnya.

Pap smear bertujuan bagi mengenalpasti keadaan luar biasa pada sel di permukaan serviks pada peringkat awal. Jika keputusannya meragukan, wanita akan dipanggil semula bagi menjalani ujian colposcopy untuk mengetahui punca sebenar masalah yang dihadapi, khususnya mengesan kehadiran sel luar biasa yang dipanggil cervical intraepilhelial neoplasia (CIN).

CIN adalah fasa sebelum sel itu bertukar menjadi sel barah berbahaya dan boleh menjangkiti sel lain.

CIN tidak memberikan sebarang simptom dan hanya boleh dikesan melalui ujian pap smear.

Bagaimana Ujian PAP Smear Dilakukan?

Sel-sel diambil secara berhati-hati dari permukaan rahim "servik" dan diletakkan di atas slaid kaca seterusnya dihantar ke makmal untuk pemeriksaan mikroskopik.

Apakah Keputusan Yang Akan Diperolehi?
Bagi kebanyakan wanita, sel-sel ini adalah normal sepenuhnya. Pada sesetengah wanita sel-sel ini mungkin tidak kelihatan normal dan mungkin menunjukkan peringkat awal kanser.

Apabila ini terjadi ujian berkenaan diulangi dan jika perlu pemeriksaan seterusnya dilakukan.

Apakah Tindakan-Susulan Yang Akan Diambil?

Jika terdapat sebarang keluarbiasaan, seseorang itu akan dirawat atau dirujuk untuk penyiasatan dan rawatan selanjutnya.

Di Manakah Ujian PAP Smear Boleh Didapati?
Ujian ini boleh didapati di:

  • Pusat Kesihatan Kerajaan
  • Klinik Perancang Keluarga
  • Hospital/Klinik Swasta

Siapa Yang Harus Menjalani Ujian Ujian PAP Smear?

Wanita berumur antara 20 - 65 tahun, yang aktif seks atau pernah aktif seks dahulu, perlu menjalani ujian Ujian PAP Smear.

Berapa Kerapkali Ujian Ujian PAP Smear Harus Dilakukan?

Ujian Ujian PAP Smear hendaklah dilakukan sekurang-kirangnya 2 tahun sekali.

Bilakah Masa Yang Terbaik Untuk Menjalani Ujian Ujian PAP Smear?

Ujian PAP Smear terbaik sekali dijalankan pada pertengahan pusingan haid atau 10 hari selepas kedatangan haid.

Apa yang harus dilakukan ketika menghadapi kanser?

- Berfikiran positif.

- Amalan cara hidup sihat seperti mengamalkan senaman selalu dan makan diet yang seimbang.

- Ikuti jadual perubatan secara teratur dan patuhi arahan doktor.

- Bertawakkal dan memohon kepada tuhan. Sesungguhnya segala terjadi ada hikmahnya.

SUMBER DARIPADA WIKIPEDIA dan YAHOO!

http://www.muslimconsumer.org.my/petition/malayservik.htm

Sunday, March 28, 2010

relax+motivasi diri jap...

Artis: Edcoustic
Tajuk Video: Aku Ingin Mencintaimu





Tuhan betapa aku malu atas semua yang Kau beri padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa
entah mungkin karna ku terlena sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghambakanMU
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU
reff:aku ingin mencintaiMU
setulusnya,sebenar-benar aku cinta
dalam do'a dalam ucapan dalam setiap langkahku
aku ingin mendekatiMU selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi




Wednesday, March 24, 2010

siapa..

  1. Siapa Nabi?
  2. Siapa Rasul?
  3. Berapa bilangan nabi?
  4. Berapa bilangan rasul?

DC dah cari dan ini jawapannya

  1. Nabi dalam Islam merujuk kepada orang yang diberi wahyu (ajaran Islam yang mengandungi peraturan tertentu) oleh Allah sebagai panduan hidup
  2. Rasul pula adalah nabi yang diperintahkan Allah untuk menyampaikan wahyu tersebut kepada manusia sejagat pada zamannya.
  3. Bilangan Nabi ada 124 000 orang
  4. Bilangan Rasul ada 315 orang

9 anak syaitan

9 anak syaitan

DC nak kongsi ceramah Ustaz Shahbudin di sekolah DC pada hari Selasa tapi tarikh dah lupa.
Umar al-Khattab r. a terdapat 9 jenis anak syaitan iaitu:

1. Zalituun
*Duduk di pasar/kedai supaya manusia hilang sifat jimat cermat. Menggodasupaya manusia berbelanja lebih dan membeli barang-barang yang tidak perlu.

2. Wathiin
*Pergi kepada orang yang mendapat musibah supaya bersangka buruk terhadap Allah.

3. A'awan
*Menghasut sultan/raja/pemerintah supaya tidak mendekati rakyat. Seronok dengan kedudukan/kekayaan hingga terabai kebajikan rakyat dan tidak mahu mendengar nasihat para ulama.

4. Haffaf
*Berkawan baik dengan kaki botol. Suka menghampiri orang yang berada di tempat-tempat maksiat (cth : disko, kelab mlm & kempat yg ada minumankeras).

5. Murrah
*Merosakkan dan melalaikan ahli dan orang yg sukakan muzik sehingga lupa kepada Allah. Mereka ini tenggelam dalam keseronokan dan glamour etc.

6. Masuud
*Duduk di bibir mulut manusia supaya melahirkan fitnah, gosip, umpatan dan apa sahaja penyakit yg mula dari kata-kata mulut.

7. Daasim
*(BERILAH SALAM SEBELUM MASUK KE RUMAH...) Duduk di pintu rumah kita. Jika tidak memberi salam ketika masuk ke rumah, Daasim akan bertindak agar berlaku keruntuhan rumahtangga suami isteri bercerai-berai, suami bertindak ganas, memukul isteri, isteri hilang pertimbangan menuntut cerai, anak-anak didera dan pelbagai bentuk kemusnahan rumah tangga lagi).

8. Walahaan
*Menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia khususnya ketika berwuduk dan solat dan menjejaskan ibadat-ibadat kita yg lain.

9. Lakhuus
*Merupakan sahabat orang Majusi yang menyembah api/matahari.

Tuesday, March 23, 2010

STOP SHAKING UR BABY..!

STOP SHAKING UR BABY..!


Pesakit terakhir yang kami 'tidurkan' ialah bayi berusia 4 bulan.

Bayi tersebut telah disyaki mendapat sawan pada pukul 2 petang tadi. Beliau sebelum ini sihat dan dijaga oleh pengasuh. Beliau tidak demam dan tidak batuk serta tidak mempunyai simptom-simptom yang lain.. Itulah kali pertama beliau mendapat sawan.

Sesampai di resus room (red zone), beliau masih lagi kelihatan mengantuk dan kurang responsif. Beliau kelihatan pucat dan apa yang menakutkan kami ialah ubun-ubun depan beliau yang timbul dan mencembung (bulging). Memandangkan beliau tidak demam dan ujian menunjukkan beliau kurang darah (Hb 8g/dl), serta bayi tersebut masih kurang responsif selepas satu jam sawan, kami mengambil keputusan untuk melakukan CT scan otak ( Brain CT Scan).

Scan otak menunjukkan beliau mengalami pendarahan otak yang serius, Acute and Chronic Subdural Bleed with Subarachnoid bleed! Terkejut. Kali ini ibu bayi tersebut telah pun selamat tiba dari pejabatnya. Saya bertanyakan lagi sejarah kesihatan bayi tersebut. Satu-satunya cerita atau sejarah yang relevan ialah pengasuh bayi tersebut suka menimangnya tinggi-tinggi. Bayi itu dikatakan sangat suka ditimang.


Image removed by sender. sbs


Health Info
SHAKEN BABY SYNDROME (SBS)


SBS merupakan kecederaan otak bayi disebabkan goncangan atau pergerakan kepala yang kuat. Boleh berlaku dalam tempoh sesingkat 5 saat pergerakan yang kuat. Kecederaan yang serius boleh menyebabkan kecacatan otak yang lama, serius dan kekal pada bayi.. Ianya berlaku apabila kepala bayi digoncang atau dihentak dengan objek walaupun objek lembut seperti bantal. Ada teori mengaitkan dengan pergerakan seperti menimang bayi, menaiki buaian serta memegang bayi ketika seseorang sedang marah atau bergaduh boleh menyebab berlakunya SBS. Sebab lain ialah penderaan bayi (child abuse) dan selalunya mempunyai kesan-kesan penderaan yang lain.


Perkara ini berlaku kerana kepala bayi mempunyai nisbah yang lebih besar berbanding badan mereka, leher yang lemah dan struktur otak yang masih belum matang serta lebih kandungan air berbanding orang dewasa.

Amalan menimang atau menggoncang sering dilakukan oleh penjaga terutama bila bayi tidak mahu berhenti menangis. Ada yang menimang bayi kerana untuk menenangkan bayi dan ada juga melakukannya ketika marah atau penat menjaga bayi.....( occupational stress ).


Ini bukanlah kes SBS pertama yang saya rawat. Sebelum ini saya juga pernah merawat seorang bayi di wad kanak-kanak yang mempunyai kecederaan otak yang serius dikhuatiri berpunca daripada menaiki buaian.

PENCEGAHAN

1.
Jangan sesekali menggoncang bayi anda ketika marah atau untuk bermain.
2.
Jangan memegang bayi anda ketika marah.
3.
Jikalau anda tidak dapat menenangkan bayi anda, lebih baik anda tinggalkan bayi anda untuk sementara waktu di dalam katil bayi atau kepada orang lain.
4.
Minta bantuan orang lain.

Maka, saya sangat berharap agar ibu bapa dan penjaga semua dapat mengambil serius dan peka tentang Baby Shaken Syndrome ini. Ianya bukanlah kes terpencil malah di Amerika Syarikat sebanyak 1500 kes dilaporkan setiap tahun. Mereka juga telah mengharamkan sebarang bentuk alat menggoncang bayi seperti buaian.
Kiriman email dari rakan untuk dikongsi
TOLONG PANJANGKAN EMAIL INI KERANA KITA ADALAH MAHLUK ALLAH YANG PENYAYANG.....

Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: ”Sesiapa yang ditanya tentang ilmu lalu dia menyembunyikannya akan diikat mulutnya(meletakkan kekang di mulutnya seperti kuda) dengan kekang dari api neraka pada Hari Kiamat.”

Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi





Friday, March 19, 2010

telinga dajjal 40-30hasta


Glitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word GeneratorGlitter Word Generator

Glitter Word Generator


Telinga Kenderaan Dajjal 30 - 40 Hasta

Telinga Kenderaan Dajjal 30 -40 Hasta


Telinga Kenderaan Dajjal 30 -40 Hasta

satellite



Semoga Bermanfaat

Wassalam




Telinga Kenderaan Dajjal 30 - 40 Hasta

Assalamu Ala man Ittaba'a' al-Huda.

Tahniah jika anda membaca dan memahami rencana ini.


Jika Dajjal itu Amerika, maka Apakah kenderaannya?


Adakah ia Kapal Terbang? Atau Sejenis Binatang?


Di dalam hadis yang di riwayatkan oleh Imam hakim di dalam mustadraknya menyebutkan .

" Kenderaan dajjal ialah seekor binatang antara jarak kedua telinganya adalah 40 hasta "

Adakah ia Kapal Terbang atau sesuatu yang lain.




Kalau kapal terbang kenapa dalam hadis itu ia tidak dikatakan sayap, tetapi kenapa dikatakan ia mempunyai telinga. Adakah Nabi Muhammad bermaksud bahawa telinga itu suatu perkara yang lain lagi?

Kalau nabi Muhammad saw bermaksud bahawa telinga itu sayap, maka tidakkah Nabi Muhammad saw tahu perbezaan antara sayap dan telinga?

Malaikat yang terbang dan dinyatakan di dalam al-Qur'an Surah Fatir ayat 1 menggunakan sayap.

Burung-burung yang berterbangan menggunakan sayap disebutkan dalam surah al-An'am ayat 38.

Serengga juga terbang dengan menggunakan sayap. Tidak pernah ada binatang atau malaikat yang terbang menggunakan telinga.

Oleh itu, bagaimanakah kenderaan Dajjal itu boleh terbang dengan telinganya pula. Atau mungkin telinga itu bermaksud telinga yang lain.

Atau adakah kita terpengaruh dengan cerita kartun si Dumbo ini?

Dumbo Big Top Dumbo The Flying Elephant Disney Fine Art Giclee by Tricia Buchanan-Benson


Saya berpendapat Telinga yang di maksudkan di dalam Hadis itu ialah telinga yang lain yang menunjukkan juga kebenaran Nabi Muhammad saw dan bertapa benarnya Baginda itu dan bertapa ajaibnya taqdir Allah swt ke atas alam ini.

Telinga itu adalah telinga Satellite :

satellite


Panjangnya lebih kurang 30 hingga 40 hasta.

Ia sememangnya dibuat bagai sebuah telinga untuk mendengar dan mengesan pancaran signal yang diarahkan kepadanya.

Kenderaan ini adalah simbolik yang lebih tinggi daripada mana-manapun kenderaan yang wujud dimuka bumi ini, kerana ia cukup berupaya untuk membawa apa-apapun gambaran atau suara.

Kenderaan ini amat canggih sehingga boleh menghantar berita atau pengaruh dajjal seseluruh dunia dalam satu saat sahaja.


Nabi s.a.w. bersabda: “Bumi akan digulung untuknya”.


Satellite TV

Satellite service providers gather video signals from programming sources and then beam the signals to an orbiting satellite. The satellite broadcasts the signals back down to Earth. Your satellite dish acts as an antenna, capturing the signal and sending it to your set-top box.

Kenderaan Dajjal ini amat canggih dan boleh mempengaruhi manusia 24 sehari tanpa henti. Selepas menaiki kenderaan ini, pengaruh yang dibawa akan dipancar ke TV, atau Telipon atau Computer di rumah-rumah.

Manusia sekarang sudah bertuhankan Dajjal dengan adanya kenderaannya ini.

Tanpa Dajjal, sebahagian manusia tidak akan sanggup lagi hidup. Kalau tidak percaya tanyalah orang-orang yang sudah dikuasai Dajjal, adakah mereka sanggup hidup tanpa TV, Teliphone dan Computer?

Sila Klik perbincangan dan persoalan mengenai Dajjal.

Segala yang baik adalah dari Allah swt jua dan yang kurang dan silap adalah dari penulis sendiri.

Wasalam, semoga bermanfaat.




dicopy paste dari...
http://rahsia-rahsiabesardalamal-quran.blogspot.com/

Tuesday, March 9, 2010

NASIHAT SYEIKH ALI TANTAWI KEPADA MUSLIMAh

NASIHAT SYEIKH ALI TANTAWI KEPADA MUSLAH



Wahai puteriku… aku seorang bapa yang sedang memasuki usia lima puluh tahun.
Usia muda telah aku lewati aku tinggalkan kenangan, impian, lamunan-lamunan dengan segala ujian-ujian dunia. Dengarlah ucapan dan kata-kataku. Ucapan-ucapan haq yang aku sampaikan secara jelas dan mudah.
Wahai puteriku…banyak aku menulis, sering juga aku menyeru dan mengajak umat untuk menegakkan akhlak, menjunjung budi pekerti mulia, membanteras segala bentuk kerosakan jiwa dan mengendalikan nafsu syahwat untuk melawan dan membanteras keruntuhan moral.
Semua itu berterusan aku sampaikan, aku tulis dan khutbahkan… sehingga pena yang aku gunakan menjadi tumpul dan lidahku kelu. Namun tetap tiada hasil yang aku perolehi kemungkaran tetap berleluasa tanpa kita mampu untuk membanterasnya.
Di setiap pelusuk negara perbuatan mungkar terus kita temui, semakin banyak dalam pelbagai bentuk. Wanita semakin berani dan tidak malu-malu untuk membuka auratnya. Tubuhnya ditonjol-tonjolkan, pergaulan bebas muda-mudi bertambah menjolok. Semua itu bergerak melanda negara demi negara, tanpa satu negara Islam yang mampu mengelak.
Sebagai contoh negara Syria yang terkenal dengan keserasian akhlak yag sangat ketat menjaga kehormatan diri dengan menutup auratnya, sekarang masya-Allah!! Para wanitanya berpakaian terbuka mempertontonkan lengan dan paha, punggung dan dada. Kita gagal, dan aku kira kita tidak akan berjaya. Tahukah engkau apa penyebabnya? Sebabnya ialah sehingga hari ini kita belum menemui pintu ke arah pemulihan dan kita tidak tahu jalannya
Wahai puteriku, pintu pemulihan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada di tanganmu. Jika engkau yakin padanya dan engkau berusaha unuk memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah menjadi baik.
Engkau benar puteriku, bahawalah kaum lelakilah yang mula mula melangkah menempuh jalan dosa bukan wanita. Tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah laju. Engkaulah yang membuka pintu kepadanya untuk masuk.
Engkau berkata kepada pencuri : “Silakan masuk”…dan setelah engkau kecurian barulah engkau tersedar. Ketika itu barulah engkau berteriak ..”tolong….tolong…aku kecurian.”
Seandainya engkau tahu bahawa lelaki itu adalah serigala dan engkau adalah kambing, pasti engkau akan lari seperti larinya kambing dalam ancaman cengkaman serigala.
Sekiranya engkau sedar, bahawa semua lelaki adalah pencuri, pasti engkau akan berhati-hati dan sentiasa menjaga diri seperti waspada seorang yang kikir terhadap pencuri.
Jika yang dikehendaki oleh serigala dari kambing adalah dagingnya, maka yang diinginkan lelaki adalah lebih daripada itu. Lelaki meinginkan lebih dari sekadar kambing……dan bagimu lebih buruk daripada kematian kambing itu.
Lelaki menghendaki yang paling berharga darimu…iaitu harga diri dan kehormatanmu. Nasib seorang gadis yang diragut kehormatannya lebih menyedihkan daripada nasib seekor kambing yang dimakan serigala.
Wahai puteriku….Demi Allah, apa yang dikhayalkan oleh pemuda ketika dia melihat gadis ialah gadis itu bertelanjang dihadapannya tanpa pakaian.
Aku bersumpah lagi: Demi Allah, jangan percaya terhadap kata kata sebahagian lelaki, bahawa mereka memandangmu kerana akhlak dan adab. Berbicara denganmu seperti sahabat dan apabila mencintaimu hanyalah sebagai teman akrab”. Bohong …bohong …demi Allah dia berbohong. Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka, pasti engkau takut dan ngeri.”
Tidak akan ada seorang pemuda melontarkan senyumannya kepadamu berbicara dengan lembut dan merayu, memberikan bantuan dan layanan kepadamu, kecuali akan ada maksud-maksud tertentu. Setidak-tidaknya isyarat awal bagi dirinya bahawa itu adalah langkah awal.
Apakah sesudah itu puteriku?
renungkanlah!!!!





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Friday, March 5, 2010

muhasabah diri sesaat...sebentar...hanya sekelip mata....bacalah...

ALLAH menjelaskan mengenai suhuf Nabi Ibrahim dan Nabi Musa didalam surah al-A`la, ayat 17 hingga 19,

" kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal. sesungguhnya ia benar-benar terdapat didalam suhuf-suhuf yang awal iaitu suhuf Ibrahim dan Musa "


sahabat Nabi Muhammad bernama AbuZar pernah bertanya mengenai isi-isi yang terdapat didalam suhuf Nabi Ibrahim dan beliau menjawab, (antara isinya adalah)
"wahai raja yang berkuasa yang diuji lagi tertipu. sesugguhnya aku (ALLAH) tidak mengutus kamu
supaya kamu menghimpun harta dunia sebahagian diatas sebahagian yang lain. sebaliknya aku mengutusmu supaya tertolaklah permohonan orang yang dianaiya daripadaku kerana sesungguhnya Aku tidak menolak permintaan orang yang dizalimi sekalipun daripada golongan yang kafir. bagi seseorang yang berakal yang waras pemikirannya, hendaklah dia membahagikan masa kepada beberapa waktu :

1. sesaat bagi bermunajat kepada Tuhannya
2. sesaat bagi memuhasabah dirinya
3. sesaat bagi bertakafur tentang penciptaan ALLAH
4. sesaat bagi mencari keprluan makan dan minumnya


seseorang hendaklah jangan memberikan tumpuan melainkan kepada 3 pekara ini :

1. bekalan akhirat
2. bekalan kehidupan didunia
3. bersuka-suka kepada pekara yang tidAK diharamkan

seseorang yang berakal hendaklah peka dengan suasana zamannya, berhati-hati dalam tindakkannya serta menjaga lidahnya.
mereka yang mengutamakan amalan dari percakapan, tidak berkata-kata melainkan dalam pekara yang perlu"
(hadis yang dilaporkan oleh Ibnu Hibban dan al-Hakim)



dalam hadis yang sama, Abu Zar seterusnya bertanya kepada Nabi Muhammad mengenaai isi-isi yang terdapat didalam suhuf Nabi Musa dan beliau berkata , "ia dipenuhi ibarat dan perumpamaan. (antaranya adalah)

* aku hairan dengan orang yang menyakini mati tetapi masih bersenang hati.

* aku hairan dengan orang yang percaya neraka tetapi masih tertawa.

* aku hairan dengan orang yang percaya qadar tetapi masih belum puas

* aku hairan dengan orang yag melihat keserabutan dunia teapi masi berjinak-jinak dengannya.

* aku juga hairan dengan orang yang menyakini hisab tetapi masih malas beramal"




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Thursday, March 4, 2010

PEMBERIAN NAMA DALAM AL-QURAN




PEMBERIAN NAMA DALAM AL-QURAN


Pemberian nama manusia adalah suatu perkara yang penting dalam Islam. Kepentingan ini jelas seperti mana yang disebut dalam al-Quran. Firman Allah swt:


إِذْ قَالَتِ الْمَلآئِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهاً فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ


"(Ingatlah), ketika Malaikat berkata: "Hai Maryam, seungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al Masih 'Isa putera Maryam, seorang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah)" (45 - Ali Imran)


Firman Allah swt:


يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيّاً

"Hai Zakaria, sesungguhnya Kami memberi kabar gembira kepadamu akan (beroleh) seorang anak yang namanya Yahya, yang sebelumnya Kami belum pernah menciptakan orang yang serupa dengan nama dia." (7 - Maryam)


Firman Allah swt:

وَمُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ

"...dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad (Muhammad)." (6 : as-Saff)


PEMBERIAN NAMA PADA KACA MATA NABI


Seperti mana al-Quran, Nabi saw juga mengambil penting dalam pemberian nama. Nabi saw bersabda:

ولد لي الليلة غلام فسميته باسم أبي إبراهيم

"Pada malam ini aku mendapat anak dan aku namakan dengan nama moyangku iaitu Ibrahim."


Hadis sahih Muslim dan Abu Daud


Nabi saw menggalakkan kepada ummatnya agar memberi nama yang terbaik. Baginda bersabda:

إنكم تدعون يوم القيامة بأسمائكم وأسماء آبائكم فأحسنوا أسمائكم

" Sesungguhnya kamu akan dipanggil dengan Nama mu dan Nama bapa kamu. Elokkalah nama-nama kamu."


Hadis daif riwayat Ibnu Hibban.


NAMA ABDULLAH ADALAH YANG TERBAIK


عن عبدالله بن عمر رضي الله عنهما قال:قال رسول الله صلي الله عليه وسلم: ان احب اسمائكم الي الله عبد الله وعبد الرحمن.


daripada Abdullah bin Umar RA berkata,Nabi SAW bersabda”sesungguhnya nama yang paling disukai Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman”.


Hadis sahih riwayat Muslim, Abu Daud dan Tirmizi.

Ibnu Solah menyebut bahawa terdapat 220 orang sahabat Nabi yang bernama Abdullah. al-'Iraqi pula menyebut bahawa terdapat 300 orang sahabat yang bernama Abdullah.


DISUNATKAN NAMA PARA NABI DAN ORANG SOLEH


Nabi saw bersabda:


عن ابي وهب الجشمي قال:قال رسول الله صلي الله عليه وسلم: تَسَمَّوْا بِأَسْمَاءِ أَنْبِيَاءِ وَأَحَبُّ الْأَسْمَاءِ إِلَى اللهِ تَعِالَى:عَبْدُ اللهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَانِ وَأَصْدَقُهَا:حَارِثٌ وَهَمَّامٌ وَأَقْبَحُهَا:حَرْبٌ وَمُرَّةٌ.

"

Namakan dengan nama para Nabi,dan nama yang paling disukai di sisi Allah ialah Abdullah dan Abdul Rahman dan yang paling tepat ialah Haris(pekerja),Hammam(yang mempunyai keazaman).dan nama yang paling buruk ialah Harb(perang) Dan Murrah (pahit)”


Hadis riwayat Abu Daud dan Nasaie


Nabi saw sendiri meyuruh umatnya untuk menamakan dengan namanya . Baginda saw bersabda:



تَسَمَّوْا بِاسْمِيْ وَلَا تَكَنَّوْا بِكُنْيَتِيْ


"Berilah nama dengan namaku dan jangan beri gelaran kunyah dengan kunyah ku (Abu Qasim)"

Hadis riwayat Bukhari dan Muslim


SUNAT NAMA ABDUL (HAMBA) YANG DISANDARKAN KEPADA NAMA ALLAH


Nabi saw bersabda kepada seorang lelaki


" Namakan anakmu dengan nama Abdur Rahman."


Hadis sahih riwayat Muslim


Dalam hadis daif ada menyebutkan

إذا سميتم فعبدوا

“Apabila engkau memberi nama hendaklah yang ada perkataan 'Abdu”

Hadis riwayat Thabrani


Imam Ibnu Hazm berkata:

Para ulama bersepakat bahwa disunatkan nama yang disandarkan kepada nama Allah seperti Abdullah dan Abdurrahman.”


DILARANG NAMA YANG MEMBAWA KEPADA PENAFIAN PERKARA YANG BAIK


Nabi saw bersabda:

عن عمر رضي الله عنه قال, قال رسول الله صلي الله عليه وسلم:لأنهين ان يسمى رافع وبركة ويسار.


Daripada Umar RA berkata,Nabi saw bersabda,”Aku menegah daripada menamakan dengan nama Rafi’ (ketinggian)’,Barakah (keberkatan),dan Yassar (senang)”.

Hadis riwayat Tirmizi (sanadnya kuat).


Dalam hadis yang lain, Nabi saw bersabda:


لا تسمين غلامك يسارا ولا رباحا ولا نجيحا ولا أفلح فإنك تقول أثم هو فلا يكون فيقول: لا


“Jangan namakan anakmu dengan nama senang, keuntungan dan kejayaan. Sebabnya adalah jika kamu bertanya adakah 'kuntungan' ada? Jika tidak ada, orang akan menjawab "Keuntungan tidak ada.”


Hadis sahih riwayat Muslim, Tirmizi dan Abu Daud


Imam Nawawi berkata: Ulama syafie berkata:


“Dimakruhkan memberi nama dengan nama-nama ini dan apa yang membawa kepada sebab larangan ini. Larangan ini adalah hanya makruh tidak haram.”


LARANGAN NAMA YANG MEMUJI DIRI SENDIRI


Seorang wanita bernama Barrah (wanita yang sangat baik), Rasulullah saw bersabda

لاَ تُزَكُّوْا أَنْفُسَكُمْ اَللهُ أَعْلَمُ بِأَهْلِ الْبِرِّ مِنْكُمْ

Janganlah kamu memuji diri kamu sendiri. Allah swt lebih mengetahui siapakah yang lebih baik dikalangan kamu.”


Mereka bertanya: Apa yang kami hendak namakannya


Baginda menjawab: Zainab.

Hadis sahih riwayat Muslim


PERHATIAN: Ini perkara yang banyak dilakukan oleh kebanyakan masyarakat melayu. Banyak nama yang menunjukkan memuji diri sendiri. Tidak kira nama orang cthnya dengan nama khairun Nisa (sebaik-baik wanita) ,nama blog atau id ym dengan 'mujahid' pejuang, syahid dll, nama kedai atau rumah dengan 'salafus soleh,tok guru dan sebagainya. Ini dilarang kerana termasuk dalam memuji diri sendiri.


SURUHAN MENGUBAH NAMA YANG TIDAK ELOK


Ibnu Umar berkata: Rasulullah saw telah menukar nama seorang wanita yang bernama Asiah عاصية(pemaksiat) , lalu baginda bersabda.”

“Engkau adalah Jamilah.”


Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud


KESIMPULAN


Seeloknya bayi dilahirkan itu dibawa kepada orang Alim untuk ditahnik dan diberi nama. Anas bin Malik ra berkata


“Aku membawa Abdullah bin Abi Talhah al-Ansari yang baru dilahirkan kepada Rasulullah saw. Baginda bertanya: adakah kamu ada kurma kering ? Aku pun menjawab "Ada" lalu aku memberi beberapa biji buah tamar kepada Rasulullah saw.Rasulullah saw mengunyah tamar itu dan membuka mulut Abdullah . Lalu baginda meletakkan kunyahan tamar ke mulut bayi. Lalu bayi itu memamahnya dan baginda bersabda:


حب الأنصار التمر


“Kesukaan orang ansar adalah tamar.” Lalu baginda menamakannya Abdullah."

Hadis sahih riwayat Muslim dan Abu Daud


Imam Nawawi berkata: Disunatkan untuk meyerahkan pemberian nama kepada orang saleh


Rujukan: Minhaj oleh Imam Nawawi, Manhaj atTarbiyah an-Nabawiyah li Tifl oleh Muhammad Nur Abdul hafiz Suwaid dan min Hadyin Nabawi : Adabut Tasmiah oleh Dr Said Said Ubadah.